Kofein je grenka, psihotropna snov, ki je prisotna v več kot 60 različnih rastlinah in tudi v mnogih izdelkih. Najdemo ga v energijskih pijačah, kavi, čaju, gaziranih sladkih pijačah, čokoladi, kakavu, slaščicah in v različnih prehranskih dopolnilih.

Kofein je v številnih izdelkih. Preverili smo, kako jih prepoznati, koliko kofeina lahko dnevno zaužijemo in kako vpliva na naše telo.

Prihaja izpitno obdobje, za marsikaterega študenta naporno in stresno obdobje, ko se učenje hitro prevesi dolgo v noč.

Takrat številni posežejo po kavi, pogosto tudi po energijskih pijačah, katerih prodaja se je po podatkih Inštituta za nutricionistko v preteklih letih izrazito povečala. V obeh napitkih je kofein.

Kaj pravzaprav je kofein, kakšen učinke ima in koliko ga lahko zaužijemo na dan?

Kako prepoznamo izdelek s kofeinom?

Na pijačah, ki vsebujejo veliko kofeina (več kot 150 miligramov kofeina na liter), je poleg imena obvezna navedba: "Visoka vsebnost kofeina. Ni priporočljivo za otroke ali nosečnice ali doječe matere."

Prav tako mora biti navedena vsebnost kofeina v miligramih na 100 mililitrov.

Podobno je pri živilih z dodatkom kofeina, izjema so le pijače, ki imajo v imenu izdelka izraz "kava" ali "čaj". Pri prehranskih dopolnilih mora biti vsebnost kofeina izražena na dnevno priporočeno porcijo.

kofein deklaracija

Kdaj je kofeina preveč?

Glede na priporočilo Evropske agencije za varno hrano (EFSA) je največja dnevna količina za zdravega odraslega človeka, težkega 70 kilogramov, 400 miligramov kofeina oziroma 5,7 miligrama na kilogram telesne mase, ki pa ga ne smemo zaužiti naenkrat, temveč v 2- do 4-urnih presledkih čez dan.

V enem obroku naj ne bi zaužili več kot 200 miligramov kofeina. Ne smemo ga zaužiti tik pred telesno aktivnostjo.

Da si ne bi kratili spanca, se mu je dobro izogibati tudi dve do štiri ure pred spanjem. Nosečnice naj ne bi zaužile več kot 200 miligramov kofeina na dan, pri otrocih pa je najvišja še varna dnevna količina 3 miligrame na kilogram telesne mase.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

V eni skodelici kave espresso (30 ml) je približno 40 miligramov kofeina, v pločevinki energijske pijače (250 ml) pa 80 miligramov. Z dobrima dvema pločevinkama energijske pijače smo že skoraj na meji še sprejemljive dnevne količine kofeina. Pločevinka kole (330 ml) vsebuje približno 35 miligramov kofeina. Če otrok (20 kg) popije dve pločevinki kole, že preseže še varen dnevni vnos kofeina. 

Učinki prekomernega uživanja kofeina 

Če zaužijemo preveč kofeina naenkrat, tako odrasli kot otroci občutimo povečano stimulacijo živčnega sistema, ki se kaže kot razburjanje, vzburjenost, strah in spremembe v vedenju.

Srčni utrip je pospešen, občutimo glavobol, tresenje in nespečnost. Kofein deluje tudi kot blag diuretik, kar privede do pogostejšega uriniranja.

Pretirano uživanje kofeina v daljšem časovnem obdobju lahko povzroči težave s srcem in ožiljem, pri nosečnicah pa zavira razvoj zarodka. Posebej nevaren je v kombinaciji z drugimi psihoaktivnimi snovmi ali alkoholom.

Njegovo uživanje se odsvetuje osebam s povišanim krvnim tlakom, nosečnicam, doječim materam in otrokom.

V aplikaciji veškajješ zdaj tudi informacija o kofeinu v izdelku!

Aplikacija VešKajJeš potrošniku ob skeniranju črtne kode izdelka ponuja veliko informacij o vsebnosti določenih hranil, ki se prikažejo v barvah prehranskega semaforja, tudi za alkoholne pijače.

kofein VKJapp

Po novem je poleg informacije, da izdelek vsebuje sladilo, dodana tudi informacija o prisotnosti kofeina, saj ga v marsikaterem izdelku morda ne pričakujemo in lahko to informacijo ob nakupu spregledamo. Izbira izdelka v trgovini bo na ta način bolj ozaveščena in prehransko bolj ustrezna.

Naš nasvet

Pijače s kofeinom, kot so energijske pijače, vsebujejo tudi veliko sladkorja in drugih dodatkov – njihovo uživanje naj bo zmerno!

Namesto energijske pijače izberite skodelico kave ali zelenega/črnega čaja. Otrokom in mladostnikom se pitje napitkov, ki vsebujejo kofein (energijske pijače, kava …) odsvetuje.

Avtorica: Melita Kogovšek

Preveri prehranski profil

Z embalaže prepiši hranilne vrednosti izdelka in preveri, ali mu zasveti rdeča, rumena ali zelena luč. Vnesi vrednosti na 100 g ali 100 ml izdelka.

Vsebnost je primerna zdravemu prehranjevanju! Super izbira!
Vsebnost je rahlo nad mejo zdravega. Ne pretiravaj s količino!
x Vsebnost ni najboljša! Tega izdelka zaužij čim manj in ne pogosto.

 

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Preh. vlaknine

g

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Tabela vsebnosti

HRANA
(g na 100 g)
x
Maščobe 3 g 3 - 20 g 20 g
Nasičene mašč. kisl. 1 g 1 - 5 g 5 g
Sladkor 5 g 5 - 15 g 15 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g
Prehranske vlaknine 6 g 3 - 6 g 3 g

 

       
PIJAČA (g na 100 ml) x
Maščobe 1,5 g 1,5 - 10 g 10 g
Nasičene mašč. kisl. 0,75 g 0,75 - 2,5 g 2,5 g
Sladkor 2,5 g 2,5 - 6,3 g 6,3 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g

Tabela vsebnosti

Tabela vsebnosti