Vam pri kosilu ostane nekaj hrane, ki vam jo je škoda zavreči (testenine, krompir ipd.)? Ste kupili preveč kruha, ki se sedaj suši in ne veste, kaj z njim? V shrambi je že nekaj dni banana, ki postaja vedno bolj mehka in na pogled manj sprejemljiva. 

Našteta živila lahko `recikliramo´ in iz njih napravimo okusne jedi. S tem bomo tudi zmanjšali količino naših kuhinjskih odpadkov. Hvaležna vam bo tudi denarnica.

Včasih je bilo manj zavržene hrane, saj so ljudje hrano bolj cenili. Danes se količina hrane, ki jo vržemo, v naših gospodinjstvih, vse bolj povečuje. V letu 2018 je vsak prebivalec Slovenije zavrgel kar 68 kg hrane.

Vse kar potrebujemo je iznajdljivost in nekaj osnovnih sestavin. Zbrali smo nekaj preprostih idej in receptov za porabo hrane, ki nam je ostala. Jedi so primerne za vse starostne skupine in ne zahtevajo posebnega kuharskega znanja.

1. Iz odvečnega skuhanega krompirja lahko naredimo krompirjeve svaljke.
2. Star in posušen kruh lahko uporabimo pri pripravi kruhovih cmokov ali ocvrtih rezin, ga zmeljemo v drobtine ali naredimo popečene kruhove `kocke´ za v juho.
3. Iz zelenjave in skuhanih testenin lahko pripravimo mineštro. Če imamo še kaj ostankov mesa ali kosti, jih shranimo (zamrznemo) in jih uporabimo za mesno jušno osnovo. Juha bo tako imela bolj poln okus.
4. Iz skuhanih testenin lahko pripravimo tudi testeninsko solato.
5. Ribje glave, kosti in kožo lahko uporabimo za pripravo ribje juhe.
6. Iz prezrelega sadja, kot so jabolka, hruške in slive lahko pripravimo bodisi kompot, čežano ali zavitek. Iz zrelih banan pa bananin kruh, sladoled, bananine palačinke ali posušene banane kot prigrizek.
7. Iz različnega prezrelega sadja si lahko napravimo enostaven zajtrk ali malico. Sadje zmiksamo ter mu dodamo žlico ovsenih kosmičev in/ali skute. 
8. Olupke jabolk lahko uporabimo pri kuhanju marmelade. Jabolka vsebujejo pektin, ki bo marmelado naredil bolj gosto. Olupke lahko damo tudi v vrelo vodo in si skuhamo jabolčni čaj.
9. V ostanek kisa, v katerem so bile npr. vložene kumarice, lahko damo in v njem shranjujemo tudi drugo zelenjavo (npr. papriko).
10. Ostanke peciv in tort zmiksamo v multipraktiku, dodamo kremni sir in oblikujemo kroglice (cake pops), ki jih lahko zamrznemo.
11. Iz ostanka riža lahko naredimo rižev narastek ali puding.

Testeninska solata
Če smo skuhali preveč testenin in premalo omake zanje, jih nikar ne zavrzimo. Ostanki testenin so odlična osnova za hladno testeninsko solato. Njena priprava je nadvse enostavna in hitra. Uporabimo lahko katerokoli vrsto zelenjave in poljubne dodatke ter prelive po lastnem okusu. Eksperimentiramo lahko z različnimi olji, kisi in začimbami. Testeninska solata obstaja v številnih izvedbah.

Na primer: kuhanim testeninam dodajte nekaj kuhanega brokolija, prepolovljenih češnjevih paradižnikov in oliv. Začinimo s soljo, poprom, limoninim sokom ali belim vinskim kisom, oljčnim oljem in česnom v prahu.

Rižev narastek
Če smo skuhali preveč riža, ga lahko uporabimo kot osnovo za odličen rižev narastek. Priprava je zelo preprosta in ne zahteva veliko sestavin.

V posodi razžvrkljamo 1-2 jajci in zraven vmešamo mleko (toliko, da bo količina v razmerju z rižem 1:1). Za boljši okus dodamo še nekaj muškatnega oreščka. Na koncu primešamo še kuhan riž in nekaj rozin. Dobro premešamo in prenesimo v ognjevarno posodo ter v pečici pečemo 45 minut na 200°C. Lahko postrežemo toplo ali hladno. Če želimo, lahko končnemu izdelku prilijemo še malo mleka za večjo sočnost. Končnemu izdelku lahko dodamo žlico poljubne marmelade, narezano sveže sadje ali žlico manj mastnega grškega jogurta za nekaj dodatnih beljakovin.

Krompirjevi svaljki
Skuhan krompir pretlačimo. K 10 žlicam pretlačenega krompirja dodamo 1 jajce, 1 žlico kisle smetane, 11 žlic moke in ščepec soli. Če imamo krompirja več, dodamo več tudi jajc, kisle smetane, moke in soli. Vse sestavine skupaj zmešamo in pregnetemo da dobimo mehko testo. Testo razdelimo na tri dele. Vsak del posebej oblikujmo v svaljek ter ga narežemo na željeno dolžino. Kuhamo v vreli soljeni vodi. Ko priplavajo na vrh vode, jih takoj nežno odstranimo. Svaljki se odlično podajo h govejim zrezkom v grahovi omaki, seveda pa lahko predstavljajo okusno prilogo vsem vrstam mesa in najrazličnejšim omakam.

Bananine "ameriške" palačinke
Bananine palačinke so odlična jed za zajtrk. Pripravimo jih na zelo enostaven in hiter način.

V posodo damo zrelo banano, 30 g ovsenih kosmičev, 2 jajci in po želji tudi cimet. Uporabimo čimbolj zrele banane, ker so najbolj sladke. Tako ne bomo potrebovali dodatnega sladkorja, palačinke pa bodo dovolj sladke. Vse sestavine zmešamo s paličnim mešalnikom. Na ogreto ponev damo malo olja, nato pa vanjo vlijemo maso. Napravimo `kupčke´ mase s premerom približno 10 cm. Pečemo na zmernem ognju.

Na koncu dobimo približno 6 do 8 bananinih palačink, kar je približno porcija za 2 osebi. Na palačinke lahko namažemo skuto in čežano, grški jogurt in malo marmelade, lahko pa tudi pokuhamo zamrznjene maline, borovnice ali gozdne sadeže in to prelijemo po palačinkah.

Avtorji: Meta Ferjan, Jernej Ogrin, Melita Kogovšek, Tanja Pajk Žontar

Projekt sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada

logosipk

Preveri prehranski profil

Z embalaže prepiši hranilne vrednosti izdelka in preveri, ali mu zasveti rdeča, rumena ali zelena luč. Vnesi vrednosti na 100 g ali 100 ml izdelka.

Vsebnost je primerna zdravemu prehranjevanju! Super izbira!
Vsebnost je rahlo nad mejo zdravega. Ne pretiravaj s količino!
x Vsebnost ni najboljša! Tega izdelka zaužij čim manj in ne pogosto.

 

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Preh. vlaknine

g

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Tabela vsebnosti

HRANA
(g na 100 g)
x
Maščobe 3 g 3 - 20 g 20 g
Nasičene mašč. kisl. 1 g 1 - 5 g 5 g
Sladkor 5 g 5 - 15 g 15 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g
Prehranske vlaknine 6 g 3 - 6 g 3 g

 

       
PIJAČA (g na 100 ml) x
Maščobe 1,5 g 1,5 - 10 g 10 g
Nasičene mašč. kisl. 0,75 g 0,75 - 2,5 g 2,5 g
Sladkor 2,5 g 2,5 - 6,3 g 6,3 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g

Tabela vsebnosti

Tabela vsebnosti