Pesi pripisujejo številne zdravilne učinke in jo opisujejo kot `superživilo´, zaradi sladkastega okusa je priljubljena tudi pri otrocih. Največ koristnih snovi bomo zaužili, če jo uživamo surovo, v solati ali sveže stisnjen sok iz rdeče pese. A marsikomu močan okus surove pese ne ustreza, bolj smo navajeni okusa kuhane in pripravljene v solati. Tudi vložena ohrani številne hranilne snovi in je povsem dobra izbira predvsem v mesecih, ko je na vrtovih in tržnicah manj pridelkov. Ponudba na trgovskih policah je kar pestra, v tržni pregled smo namreč vključili kar 17 izdelkov vložene rdeče pese v kozarcih.

 

V nekaterih sladila, v drugih arome
Po sestavi so si izdelki precej podobni. Večino predstavlja kuhana pesa, cela ali narezana na poljubne kose in rezine. Kuhani dodajo mešanico kisa, soli, sladkorja in vode ter začimb, da ima daljši rok trajanja (do tri leta). Tu se seznam sestavin pri večini izdelkov konča in osem izdelkov dokazuje, da je dodajanje aditivov in arom vloženi pesi popolnoma nepotrebno. Devet izdelkov vsebuje aditive ali arome. Izdelka Nature's gold in S budget namesto sladkorja vsebujeta sladilo – saharin. Uživanje izdelkov s sladili odsvetujemo predvsem malčkom in otrokom, saj ti zaradi manjše telesne mase prej dosežejo še sprejemljiv dnevni vnos (ADI) sladila. Izdelek Tradicionalne dobrote namesto kisa vsebuje aditiv E 260 – ocetno kislino, ki je tudi naravno prisotna v kisu. Pri petih izdelkih so namesto začimb raje uporabili arome: štirje so aromatizirani z naravno aromo kumine, izdelek S budget pa z aromo. Rdeča pesa Natureta poleg začimb vsebuje tudi naravno aromo. Izdelek Freshona vsebuje modificiran škrob.

Kliknite na fotografijo za povečavo

rdecapesatrzni1

rdecapesatrzni2

 

Vsebnost sladkorja in soli ni zanemarljiva
Rdeča pesa je živilo z nizko energijsko vrednostjo, s 100 grami vložene rdeče pese zaužijemo le od 108 kJ/26 kcal do 188 kJ/45 kcal  kilokalorij. V primerjavi z drugo zelenjavo vsebuje več ogljikovih hidratov, predvsem sladkorja, zato ni nenavadno, da so iz nje razvili sorto sladkorne pese, iz katere pridobivajo sladkor. Poleg naravno prisotnega sladkorja je v večini pregledanih vzorcev sladkor še dodan, tako lahko s 100 grami izdelka zaužijemo od 4,3 pa tudi do 8 gramov sladkorja, kar vsekakor ni zanemarljivo. Ko izbirate vloženo rdečo peso, poleg sladkorja preverite še vsebnost soli. Večina izdelkov vsebuje srednjo vrednost (oranžna luč): od 0,3 do 1,5 grama soli v 100 gramih. Izdelku Tradicionalne dobrote na prehranskem semaforju za vsebnost soli zasveti rdeča luč (1,75 g/100 g), zato ta izdelek ni najboljša izbira za vsak dan.

 

Ali ste vedeli?
Pigmenti betalaini, ki jih vsebuje rdeča pesa oziroma njen sok, so zelo zanimivi za živilsko industrijo. V nasprotju z barvili, kot so karmini, betalaini ne spadajo med aditive, zato sok rdeče pese vse pogosteje uporabljajo pri preoblikovanju živil skladno s trendom čistega označevanja (t. i. "clean label"), kjer proizvajalci stremijo k nadomeščanju aditivov z naravnimi sestavinami. Sok rdeče pese daje intenzivno barvo številnim živilom. Tako so lahko na primer jogurti in pijače očarljivih barv, čeprav sadja vsebujejo le za vzorec.

 

Vir koristnih snovi
Pesa je dober vir folne kisline, s 100 grami kuhane rdeče pese pokrijemo četrtino priporočenega dnevnega vnosa (PDV). Uživanje zadostnih količin folne kisline je pomembno med nosečnostjo, saj vpliva na pravilen razvoj še nerojenega otroka. Večkrat smo slišali, da je rdeča pesa dobra za kri, na kar vpliva tudi folna kislina, ki prispeva k nastajanju krvi. Pesa vsebuje tudi nekaj železa (4 % PDV) in je vir kalija (15 % PDV), ki pomaga pri vzdrževanju normalnega krvnega tlaka in delovanju mišic. Uživanje rdeče pese lahko koristi prebavi, saj vsebuje približno 6 gramov prehranske vlaknine na 100 kcal (visoka vsebnost prehranske vlaknine) in je vir mangana (15 % PDV).

vkjfavmVešKajJeš nasvet

  • Največ hranil je v sveži rdeči pesi, a tudi v vloženi se ohrani kar nekaj koristnih hranil. Izberite izdelek brez aditivov s čim manj sladkorja in soli.
  • Tekočina, ki je poleg rdeče pese v kozarcu, ni sok rdeče pese, ampak mešanica kisa, vode, sladkorja in soli, v katero je prešlo nekaj pigmenta.
  • Za malčke in otroke izbirajte rdečo peso brez sladil, saj prej dosežejo še sprejemljiv dnevni vnos (ADI).
  • Ko kuhate rdečo peso, jo obvezno kuhajte v lupini in čim krajši čas, saj se le tako v njej ohranijo koristna hranila.


 

Preveri prehranski profil

Z embalaže prepiši hranilne vrednosti izdelka in preveri, ali mu zasveti rdeča, rumena ali zelena luč. Vnesi vrednosti na 100 g ali 100 ml izdelka.

Vsebnost je primerna zdravemu prehranjevanju! Super izbira!
Vsebnost je rahlo nad mejo zdravega. Ne pretiravaj s količino!
x Vsebnost ni najboljša! Tega izdelka zaužij čim manj in ne pogosto.

 

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Preh. vlaknine

g

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Tabela vsebnosti

HRANA
(g na 100 g)
x
Maščobe 3 g 3 - 20 g 20 g
Nasičene mašč. kisl. 1 g 1 - 5 g 5 g
Sladkor 5 g 5 - 15 g 15 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g
Prehranske vlaknine 6 g 3 - 6 g 3 g

 

       
PIJAČA (g na 100 ml) x
Maščobe 1,5 g 1,5 - 10 g 10 g
Nasičene mašč. kisl. 0,75 g 0,75 - 2,5 g 2,5 g
Sladkor 2,5 g 2,5 - 6,3 g 6,3 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g

Tabela vsebnosti

Tabela vsebnosti