Objavljamo dopis, ki smo ga poslali vsem akultetam.

Spoštovani,
v letu 2016 smo se prvič obrnili na vas s pozivom, da omogočite študentom na vaši fakulteti bolj zdravo izbiro živil. Veseli nas, da smo ob ponovnem popisu našli dobre prakse, vendar si želimo, da bi bile dobre prakse pravilo in ne izjema. Zato vas ponovno pozivamo na vas kot fakulteto, ki ponudnikom avtomatov daje v najem prostor na fakulteti, da od ponudnikov zahtevate upoštevanje v letu 2016 poslanih predlogov (ki so zapisani v nadaljevanju dopisa).

 

Študentje, ki spadajo med mlade odrasle se pogosto nezdravo prehranjujejo, predvsem sta problematična ritem prehranjevanj in število dnevnih obrokov. Primanjkuje jim znanja o zdravem načinu prehranjevanja, kar bi jim olajšalo izbiro zdravih in uravnoteženih obrokov. Zato v okviru programa ŠTUDENT – VEŠ KAJ JEŠ, ŠTUDIRAM, HRANO PREMIŠLJENO IZBIRAM, ki ga sofinancira Ministrstvo za zdravje, izvaja pa ga Zveza potrošnikov Slovenije v sodelovanju z Mladinsko zvezo Brez izgovora Slovenija, študente osveščamo o zdravih izbirah, hkrati pa bomo nagovorili tudi ponudnike avtomatov in subvencionirane študentske prehrane.

 

Z zastavljenimi cilji programa sledimo Nacionalnem programu o prehrani in telesni dejavnosti za zdravje 2015-2025, ki je skladen s prednostnim področjem izboljšanja kakovosti prehrane za študente. Te cilje bomo dosegli s pomočjo ozaveščanja študentov o zdravem načinu prehranjevanja in spodbujanjem veščin za samostojno pripravo uravnoteženih obrokov ter zagotavljanjem ponudbe zdravju koristnih izbir v prodajnih avtomatih izobraževalnih ustanov, kamor sodi tudi vaša fakulteta. Program sledi tudi strateškim ciljem nacionalnega programa: povečati delež prebivalcev, ki vsakodnevno zajtrkujejo, povečati uživanje sadja in zelenjave, zmanjšati vnos soli in vsebnost transmaščob v živilih ter posredno zmanjšati delež prebivalcev s čezmerno telesno maso. Te cilje pa lahko dosežemo le, če delujemo skupaj.

 

Ponovno poudarjamo, da odgovornost za zdravje ni samo odgovornost vsakega posameznika, ampak celotne družbe. Vlaganje v zdravje namreč ne pomeni le finančnega vložka, ampak pomeni tudi ekonomsko uspešnejšo družbo, večjo kakovost življenja posameznikov in več zadovoljstva tam, kjer se ljudje šolajo in delajo.

 

Zaradi strnjenih študijskih obveznosti so avtomati na fakultetah pogosto edina možnost za prehranjevanje študentov tekom dneva.. Kot nadaljevanje preteklih aktivnosti, ko smo v letu 2016 izvedli pregled avtomatov in vam, fakultetam, poslali pobude po spremembi ponudbe v prodajnih avtomatih na račun bolj zdravih živil, smo v preteklih mesecih ponovno pregledali ponudbo v avtomatih na izbranih fakultetah.

avtomati razmerje

Pijača 
Ob primerjavi ponudbe v 2016 in 2018 smo opazili (delne) izboljšave v ponudbi pijač. Voda in voda z okusom in brez sladkorja predstavljata že 27 % delež pijač voda z okusom pa 14 %. Povečal se je delež 100 % sadnih sokov ter nektarjev, smutijev in ponudbe sladkih pijač v manjši 0,25 ali 0,33 litrski embalaži. Bogatejša je ponudba z mlečnimi izdelki, več je izdelkov brez dodanega sladkorja, sadni jogurti pa so v manjših embalažah. A še vedno je delež te ponudbe skromen glede na število izdelkov v avtomatih.

 

Sendviči
Pri ponudbi sendvičih o izboljšavah žal skoraj ne moremo govoriti. Korak naprej je bil narejen le pri zmanjšanju mase sendvičev (v povprečju cca. 190 g), njihova (ne)kakovost je ostala nespremenjena.

 

Slani, sladki prigrizki in oreščki ter sadje
Deloma se je popravila ponudba v vseh omenjenih kategorijah. Sadje je še vedno redkost, saj predstavlja le 1,1 % ponudbe v avtomatih, ki smo jih obiskali v 2018.

 

Zdrava izbira ni samoumevna, a pestra in privlačna ponudba ima pri tem pomembno vlogo. Z vašo pomočjo želimo študente motivirati in spodbujati k zdravemu načinu življenja, s čimer bomo posredno vplivali na njihovo bolj zdravo nadaljnje življenje in prihodnje generacije. Zdrava ponudba v avtomatih resda morda nekaterim študentom na prvi pogled ni privlačna, a ker številni ne vedo dovolj o zdravih izbirah oz. o pomenu zdravih izbir, se prehranjujejo po vzorcu, ki ga prinesejo od doma oz. si kupijo tisto kar jim ponudimo. Z zdravo ponudbo, slabše izbire ne bodo mogoče. Več o ugotovitvah pregleda v 2018 najdete http://veskajjes.si/.

 

Prepričani smo, da bodo študentje kupovali primernejša živila, če jih bodo imeli redno na voljo in če bodo cenovno dostopna. Zato ponovno apeliramo na vas, da ponudnikom avtomatov na vaši fakulteti predlagate spremembe v ponudbi živil v avtomatih. Bolj zdrave ponudbe si želijo tudi sami študentje (predloge so zbrali prostovoljci Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija):

- Več zdravih prigrizkov v majhnih porcijah (sadne ploščice, keksi, suho sadje, oreščki);

- Več zdravih sendvičev (s polnozrnato moko, z manj mastnimi polnili ter brez salam in obarjenih klobas);

- Več negaziranih brezalkoholnih pijač z manj sladkorja in sadnih sokov, smutijev in vode;

- Manj pijač s sladkorjem;

- Več sadja in zelenjave.

 

Ker je prostora za izboljšave še veliko, vam ponovno posredujemo predlog pobude za spremembe v ponudbi v avtomatih na vaši fakulteti:

1. Poveča naj se delež prigrizkov, ki vsebujejo manj sladkorja (do 20 g/100 g živila), maščobe (do 6 g/100 g živila) in soli (manj kot 1 g/100 g). To so na primer sadne ploščice, keksi, suho sadje, oreški, ipd.:

- Porcije oreškov, suhega sadja in ali kombinacij obeh naj ne bodo večje od 100 gramov, predstavljati pa morajo najmanj 20 % ponudbe prigrizkov;

- sladki prigrizki v obliki sadnih in žitnih ploščic do 80 gramov v 20 % deležu ponudbe;

- slani prigrizki v porcijski embalaži ne večji od 80 gramov in ne več kot 5 % ponudbe;

- ostalo lahko različni keksi in oblite ploščice brez kreme.

 

2. Pri ponudbi sendvičev naj se poveča delež takšnih iz polnozrnate in polbele moke (tip 850 z nekaj ržene moke), z manj mastnimi polnili ter brez salam in obarjenih klobas, ker vsebujejo preveč maščobe in soli ter aditivov (`poli´, pica šunke, ipd.):

- teža sendvičev v povprečju naj bo 180 gramov ali manj, (50 % 160 gramskih in 50 % 200 gramskih na primer).

 

3. Poveča naj se ponudba negaziranih brezalkoholnih pijač z manj sladkorja (ne več kot 5 g/100 ml), in sicer predvsem ponudba sadnih sokov (100 % sadni delež), smutijev in vode.

- 50% delež naj predstavljajo 100 % sadni sokovi ter nektarji, smutiji in voda;

- ponudba pijač s sladkorjem v ne več kot 300 ml porciji , sadni sokovi ali smutiji pa v 200 ml porcijah, ponudba vode in vode z okusom brez sladkorja lahko doseže 0,5 l;

- Predlagamo obogatitev ponudbe v avtomatih z manj mastnim mlekom in tekočimi jogurti, čokoladnim mlekom in mlekom z okusom. Tekoči mlečni izdelki brez dodanega sladkorja naj bi dosegli vsaj 33 % deleža ponudbe.

 

4. V ponudbi naj bo manj pijač s sladkorjem (kole, ipd.) in v manjših pakiranjih (največ 300 ml).

 

 

5. Več sadja in zelenjave. Študentje si želijo več svežega sadja in zelenjave, kar je lahko zaradi hitre pokvarljivosti teh živil in posebnih higienskih zahtev težje izvedljivo. To željo bi morda nadomestili s ponudbo pasteriziranih predpakiranih sadnih solat.

 

Za dodatna pojasnila in pomoč pri zagotavljanju bolj zdravih izbir v avtomatih na vaši fakulteti smo vam na razpolago. Kontaktna oseba je Jasmina Bevc Bahar (01 474 06 08/ Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate. ).

 

Ker smo v letu 2018 pregledali le del avtomatov, bomo veseli povratne informacije z vaše fakultete o morebitni uvedbi izboljšane ponudbe. Veseli bomo tudi povratne informacije, s kakšnimi problemi (če ti so), se soočate pri uvedbi izboljšane ponudbe.

 

Prepričani smo, da lahko študentom omogočite bolj zdrave izbire v avtomatih na vaši fakulteti. Za vaš angažma pri dosegu tega cilja, se vam zahvaljujemo.
Z lepimi pozdravi,

Preveri prehranski profil

Z embalaže prepiši hranilne vrednosti izdelka in preveri, ali mu zasveti rdeča, rumena ali zelena luč. Vnesi vrednosti na 100 g ali 100 ml izdelka.

Vsebnost je primerna zdravemu prehranjevanju! Super izbira!
Vsebnost je rahlo nad mejo zdravega. Ne pretiravaj s količino!
x Vsebnost ni najboljša! Tega izdelka zaužij čim manj in ne pogosto.

 

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Preh. vlaknine

g

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Tabela vsebnosti

HRANA
(g na 100 g)
x
Maščobe 3 g 3 - 20 g 20 g
Nasičene mašč. kisl. 1 g 1 - 5 g 5 g
Sladkor 5 g 5 - 15 g 15 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g
Prehranske vlaknine 6 g 3 - 6 g 3 g

 

       
PIJAČA (g na 100 ml) x
Maščobe 1,5 g 1,5 - 10 g 10 g
Nasičene mašč. kisl. 0,75 g 0,75 - 2,5 g 2,5 g
Sladkor 2,5 g 2,5 - 6,3 g 6,3 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g

Tabela vsebnosti

Tabela vsebnosti