Dateljni so suhi sadeži, ki so priljubljeni skozi celo leto, pozimi še malenkost bolj. Predstavljajo bogat vir energije in vsebujejo številne vitamine in minerale. Ogljikovi hidrati predstavljajo 70 % dateljnov, večinoma gre za fruktozo in glukozo v enakih deležih. Vsebujejo tudi številne vitamine skupine B (tiamin, riboflavin, niacin itd.) in so bogati z mineralnimi snovmi: kalcij, železo, magnezij, fosfor in kalij.

Tudi pri nakupu tega na prvi pogled preprostega živila, pozornost pri izbiranju s trgovskih polic ne bo odveč. Čeprav se nam na prvi pogled zdijo popolnoma enaki, so med izdelki razlike. Če se želimo torej izogniti nezadovoljstvu ob nakupu neželenega izdelka, je pomembno, da preberemo prodajno ime in seznam sestavin ter preverimo hranilno vrednost izdelka, ki ga kupujemo.

Z dodatki ali brez
V trgovini smo kupili dva izdelka predpakiranih dateljnov. Izdelka sta na prvi pogled precej podobna, a že ob prebiranju prodajnega imena ugotovimo, da so v izdelku na levi sladkani dateljni, na desni pa izkoščičeni dateljni brez konzervansov in brez dodanega sladkorja.

Seznam sestavin razkrije, da so levi dateljni sladkani z glukoznim sirupom in vsebujejo konzervans: kalijev sorbat. Dateljni na desni so brez dodatkov.

dateljni

Dateljni so sladica - V 100 gramih izdelka do 65 gramov sladkorja 
Pogled na hranilno tabelo nam razkrije, da dateljni že po naravi (desno) vsebujejo veliko sladkorja, na prehranskem semaforju jim zasveti rdeča luč, zato seveda z uživanjem ne smemo pretiravati. A bolj kot celotna vsebnost sladkorja je pomembno dejstvo, ali je izdelku sladkor dodan (prosti sladkor) ali pa je naravno prisoten. Ravno vnos enostavnih sladkorjev je z vidika varovanja zdravja potrebno omejevati, po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije naj enostavni sladkorji ne bi predstavljali več kot 5 % dnevnega energijskega vnosa, kar za odrasle predstavlja približno 25 g sladkorjev na dan. Vsekakor pa so dateljni po naravi dovolj `sladki´ in je zato smiselno, da posežemo po tistih, ki nimajo dodanega sladkorja.

Naš nasvet
1. Preberite ime izdelka.
2. Na seznamu sestavin preverite, kaj izdelek vsebuje in izberite tistega brez dodanega sladkorja in konzervansa.
3. Dateljni so energijsko bogato živilo z veliko naravno prisotnega sladkorja zato jih uživajte zmerno, so pa lahko odlična zamenjava za namizni sladkor v sladicah ali kot dodatek jogurtu, skuti in smutiju.

 

Preveri prehranski profil

Z embalaže prepiši hranilne vrednosti izdelka in preveri, ali mu zasveti rdeča, rumena ali zelena luč. Vnesi vrednosti na 100 g ali 100 ml izdelka.

Vsebnost je primerna zdravemu prehranjevanju! Super izbira!
Vsebnost je rahlo nad mejo zdravega. Ne pretiravaj s količino!
x Vsebnost ni najboljša! Tega izdelka zaužij čim manj in ne pogosto.

 

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Preh. vlaknine

g

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Tabela vsebnosti

HRANA
(g na 100 g)
x
Maščobe 3 g 3 - 20 g 20 g
Nasičene mašč. kisl. 1 g 1 - 5 g 5 g
Sladkor 5 g 5 - 15 g 15 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g
Prehranske vlaknine 6 g 3 - 6 g 3 g

 

       
PIJAČA (g na 100 ml) x
Maščobe 1,5 g 1,5 - 10 g 10 g
Nasičene mašč. kisl. 0,75 g 0,75 - 2,5 g 2,5 g
Sladkor 2,5 g 2,5 - 6,3 g 6,3 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g

Tabela vsebnosti

Tabela vsebnosti