Študentje, ki spadajo med mlade odrasle se pogosto nezdravo prehranjujejo, predvsem sta problematična ritem prehranjevanja in število dnevnih obrokov. Zato v projektu Študent – veš, kaj ješ s številnimi aktivnostmi nagovarjamo študente, ponudnike subvencionirane študentske prehrane in ponudnike avtomatov na fakultetah z namenom spodbujanja bolj zdrave izbire. Projekt Študent – veš, kaj ješ (Študiram, hrano premišljeno izbiram) izvaja Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) v sodelovanju z Mladinsko zvezo Brez izgovora Slovenija (MZBIS) in s finančno podporo Ministrstva za zdravje.

Ministrstvo v okviru izvajanja Nacionalnega programa o prehrani in telesni dejavnosti za zdravje 2015-2025, s pomenljivim naslovom `Dober tek Slovenija, zdravo uživaj in več gibaj!´, v sodelovanju s partnerji izvaja ukrepe, ki vodijo k bolj zdravemu prehranjevanju od najzgodnejšega obdobja življenja do pozne starosti. "Ker tudi študentom namenjamo posebno skrb, nadaljujemo s podporo projekta Študent veš kaj ješ?, ki ga izvaja ZPS s partnerji. Skupaj z njimi si prizadevamo za stalno izboljševanje študentske prehrane, kamor sodi tudi ponudba prodajnih avtomatov," je poudarila dr. Katja Povhe Jemec z Ministrstva za zdravje in dodala:

navedek1

Študente želimo spodbuditi tudi k rednemu zajtrkovanju, bolj zdravi izbiri in pripravi enostavnih in zdravih obrokov.

navedek2Zato bo glavni cilj predlaganega programa izboljšati prehranjevalne navade študentov prek spodbujanja uživanja uravnoteženega zajtrka, ozaveščanja, kako samostojno pripraviti ali izbrati zdrav zajtrk (in večerjo), kako v raznoliki ponudbi prehrane na bone izbrati čim bolj zdrav in uravnotežen obrok, ter spodbujanje bolj zdrave ponudbe v prodajnih avtomatih živil na fakultetah.

Dandanes študentje (pre)pogosto pri izbiri obroka običajno izberejo maščobno bogat obrok z malo zelenjave. Predvsem pa jim primanjkuje znanja o zdravem načinu prehranjevanja, kar bi jim olajšalo izbiro in tudi pripravo zdravih in uravnoteženih obrokov. Zato bo posebna pozornost namenjena tudi samostojni pripravi obrokov (od nakupa, receptov, do samega kuhanja), saj lahko študentje na ta način prihranijo in hkrati jedo bolj zdravo – predvsem pa vedo, kaj jedo. S čimer se strinjajo tudi na MZBIS, kjer pa izpostavljajo, da je danes kuhanje moderno, pogosto pa študentom primanjkuje znanja in idej, kako in kje se kuhe lotiti. Izvajalci projekta se zavedamo časovnih omejitev in možnosti študentov za samostojno pripravo obrokov, zato bomo spodbujali predvsem pripravo zajtrkov in/ ali večerij, medtem ko bo cilj študente osvestiti, kako izbrati zdrav in uravnotežen obrok med ponudbo subvencionirane prehrane ali iz avtomata.

Transmaščobe večinoma v sprejemljivih mejah, soli preveč
V okviru projekta smo že izvedli testiranje 18 izbranih jedi (16 glavnih obrokov na študentske bone, 2 sendviča), v jedeh smo preverili vsebnost skupne maščobe, transmaščobnih kislin in soli. "Obroke smo izbirali ciljano, torej takšne, kjer obstaja možnost visokih vrednosti transmaščob. To so predvsem pražene, panirane in ocvrte jedi, jedi z žara ter pice, ki so premastne in preslane. Vse te jedi naj bi bile v skladu s smernicami zdravega prehranjevanja za študente na študentskih jedilnikih zgolj občasno, a jih zelo pogosto najdemo na jedilnikih ponudnikov," je predstavila izbor živil za testiranje Marjana Peterman iz ZPS in dodala:

navedek1

Vsebnost transmaščob v obrokih je bila v večini obrokov v sprejemljivih mejah, medtem ko je bilo soli preveč. Študent s primeri obrokov, ki smo jih analizirali, zaužije kar polovico priporočene dnevne količine soli.

navedek2

Naše priporočilo: Ponudniki bi lahko zmanjšali porcije mesa in ocvrtega krompirčka in dodali parjeno zelenjavo na krožnik ter s tem zmanjšali vsebnost soli in skupnih maščob.

V ponudbi v avtomatih na fakultetah vidne izboljšave
Na ZPS smo v okviru projekta Študent, veš, kaj ješ že leta 2016 popisali ponudbo v vseh avtomatih na slovenskih fakultetah, ko so tudi tako ponudnike kot fakultete pozvali k izboljšanju ponudbe. Z nadaljevanjem projekta smo ponovili popis na izbranih fakultetah (36 avtomatov na 23 fakultetah). "Opažamo napredek v ponudbi v avtomatih predvsem pri enem ponudniku, več je negaziranih brezalkoholnih pijač z manj ali brez sladkorja, nekoliko se je znižal delež plastenk s sladkimi pijačami v 0,5 l plastenki (30 % sladkih pijač je že 330 ml oz 240 ml), med mlečnimi izdelki je več takšnih brez dodanega sladkorja, več je v ponudbi oreščkov in suhega sadja ipd.," je povzela rezultate Anja Zupan iz ZPS in dodala: "Še vedno pa je v ponudbi preveč sladkih pijač in prigrizkov v embalaži, ki je prevelika za malico. Večina sendvičev je še vedno iz bele moke, polnjeni pa so z različnimi salamami in obarjenimi klobasami." Več zdravih izbir pa si želijo tudi študentje.

navedek1

Študentje si v avtomatih želimo več zdravih prigrizkov v majhnih porcijah, več zdravih sendvičev, manj sladkih pijač in več sadja in zelenjave po dostopnih cenah,

navedek2

je izpostavila Urška Erklavec iz MZBIS.

Več o rezultatih najdete na prosojnicah z novinarske konference

Dobra polovica študentov zajtrkuje
"Večina študentov se zaveda, da je zajtrk pomemben obrok, a jih še vedno 40 % ne zajtrkuje redno, med njimi 15 % skoraj nikoli, ker nimajo časa, se jim ne da ali jim enostavno ne paše. Razlikujejo pa med tem kaj je zdrava izbira in kaj ni," je o zajtrkovalnih navadah med študenti, ki so odgovorili na spletno anketo povedala Anja Zupan iz ZPS. Zajtrk ima številne pozitivne lastnosti - telesu zagotovi energijo za normalen začetek dneva, pripomore k boljšim miselnim sposobnostim, pozitivno deluje na imunski sistem in izboljša dnevni vnos hranil in telesno aktivnost, če jih naštejemo le nekaj.

Za promocijo oz. spodbujanje zajtrkovanja smo v okviru projekta pripravili posebne plakate s sloganom `SIT(N)A /SIT (EN)? JEJ ZAJTRK´, pripravili pa smo tudi dva videa, ki smo ju objavili na www.veskajjes.si, kjer si lahko preberete več tudi o zdravem zajtrku.

Spodbujanje uživanja zajtrka preko izobraževanj ambasadorjev zdravega zajtrka…
Ker so ciljna skupina študentje, vse aktivnosti potekajo v tesnem sodelovanju prav z njimi. Vezni člen pa je Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija. Predsednica zveze, Urška Erklavec, je povedala: "Do sedaj so že potekale različne aktivnosti, v okviru katerih so se študentje lahko aktivno vključili v sodelovanje na projektu - prek usposabljanj za ambasadorje zdravega zajtrka, naslednje bo potekalo 28.3. v Mariboru, čemur bo v aprilu sledila finančna podpora za izvedbo različnih manjših študentskih pobud za promocijo zajtrkovanja in zdravih malic."

…do informacij, kako izbrati uravnotežen študentski obrok, sodelovanja na natečaju Večerja po moje
Še vedno poteka natečaj `Večerja po moje´, s katerim spodbujamo kuhanje zdravih obrokov in izvedba fokusnih skupin na temo subvencioniranih obrokov v okviru katerih študente tudi učijo, kako izbrati bolj zdrav meni.

Več o programu Dober tek Slovenija na spletni strani: http://www.dobertekslovenija.si/

logoVSI

Preveri prehranski profil

Z embalaže prepiši hranilne vrednosti izdelka in preveri, ali mu zasveti rdeča, rumena ali zelena luč. Vnesi vrednosti na 100 g ali 100 ml izdelka.

Vsebnost je primerna zdravemu prehranjevanju! Super izbira!
Vsebnost je rahlo nad mejo zdravega. Ne pretiravaj s količino!
x Vsebnost ni najboljša! Tega izdelka zaužij čim manj in ne pogosto.

 

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Preh. vlaknine

g

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Tabela vsebnosti

HRANA
(g na 100 g)
x
Maščobe 3 g 3 - 20 g 20 g
Nasičene mašč. kisl. 1 g 1 - 5 g 5 g
Sladkor 5 g 5 - 15 g 15 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g
Prehranske vlaknine 6 g 3 - 6 g 3 g

 

       
PIJAČA (g na 100 ml) x
Maščobe 1,5 g 1,5 - 10 g 10 g
Nasičene mašč. kisl. 0,75 g 0,75 - 2,5 g 2,5 g
Sladkor 2,5 g 2,5 - 6,3 g 6,3 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g

Tabela vsebnosti

Tabela vsebnosti