Nekateri ljudje imajo težave pri uživanju mleka in mlečnih izdelkov, ker so občutljivi na laktozo. Laktozna intoleranca (neodpornost) sicer ni uvrščena med bolezni, je pa neprijetno, če ste po uživanju mlečnih živil napihnjeni, imate slab zadah, celo drisko. Poglejmo, katera mlečna živila vsebujejo več in katera manj laktoze. 

Laktoza je sladkor v mleku. Štejemo jo med disaharide, ker je sestavljena iz ene enote glukoze in ene enote galaktoze. Ta sladkor (laktoza) ne more skozi steno tankega črevesja, zato črevesne resice izločajo encim laktazo, ki ga razgradi na glukozo in galaktozo. Nekateri ljudje pa ne izločajo zadostnih količin laktaze, zato so preobčutljivi na laktozo. Bolehajo za laktozno intoleranco ali hipolaktazijo, ki se, če zaužijemo mlečno živilo, izrazi kot napihnjenost, slab zadah, driska, vnetje črevesne sluznice... Mleko je pomemben vir nujnih hranil (kalcij, fosfor, vitamin D, vitamin B12, beljakovine, idr.), zato prodajajo tudi mlečne izdelke, ki vsebujejo manj ali so celo brez laktoze. Tako lahko tudi ljudje s takimi težavami uživajo to pomembno živilo.

V prvih letih po rojstvu se sposobnost razgradnje laktoze zmanjša pri vseh ljudeh, vendar pa je pri nekaterih bolj izražena kot pri drugih. Med Evropejci je tudi do 15 % takih, ki so občutljivi na laktozo. Zanimivo je, da so pri nekaterih populacijah Azijcev, Afričanov in indijanskih plemen na laktozo občutljivi prav vsi posamezniki v populaciji. V večini primerov se preobčutljivost na laktozo razvije v nekaj letih po koncu dojenja.

Laktozne intolerance ne smemo zamenjati z alergijo na mleko, ki lahko zelo resno ogrozi zdravje. Laktozna intoleranca ne sodi med bolezni.

Na laktozo je občutljivih kar 15 % Evropejcev!

Mlečni izdelki vsebujejo različno količino laktoze. Največ jo je v človeškem mleku. Jogurt vsebuje manj laktoze kot mleko, ker mlečnokislinske bakterije del laktoze pretvorijo v laktično/mlečno kislino ter hkrati izločajo nekaj encima laktaze. Nekateri ljudje z ne tako izrazito obliko občutljivosti na laktozo prenašajo jogurt brez težav. Kljub temu pa je treba biti pri jogurtu pazljiv. Nekaterim vrstam jogurta namreč dodajo mleko v prahu, kar poveča vsebnost laktoze in tak jogurt ni primerno živilo za ljudi,ki so  preobčutljivi za laktozo. V fermentiranih mlečnih izdelkih in tistih, ki vsebujejo veliko mlečne maščobe (maslo, sir), je manj laktoze.

Živilo Količina laktoze
človeško mleko 5 - 9 %
kravje, kozje, ovčje mleko 4 - 5 %
sirotka 4,4 - 5,2 %
maslo minimalna
navadni jogurt 3,1 %
smetana, 30 % mlečne maščobe 3,2 %
kisla smetana, 18 % 4 %
skuta 3,3 %
gorgonzola 0,11 - 1,33 %
sir ementalec 0,16 - 0,67 %
feta 0,5 %
Vir: prehranske tabele baze podatkov Souci-Fach-mann-Kraut.

Sirotka in mleko v prahu sta nemalokrat dodana tudi drugim živilom, zato je pomembno, da so preobčutljivi ljudje pozorni na sestavine npr. mesnih izdelkov s homogeno strukturo, paštet, margarine, nekaterih vrstah kruha, kosmičev, idr. Laktozo lahko najdemo tudi v nekaterih zdravilih in beljakovinskih dodatkih.

Večina oseb, ki so preobčutljive na laktozo, lahko dnevno brez težav zaužije 8 do10 g laktoze. Privoščijo si lahko npr. lonček jogurta, kozarec mleka, 200 g skute, ali približno 20 dag fete. Zelo občutljivi pa morajo vnos laktoze omejiti na največ 1g dnevno.

mlecna_zivila_mleko_brez_laktoze"Brez laktoze"
Mlekarska industrija skuša pomagati ljudem, ki so preobčutljivi na laktozo, zato jim je ponudila mlečna živila brez laktoze (mleko, jogurt, sir). Naj kot zanimivost povemo, da je mleko, iz katerega so odstranili laktozo (sladkor v mleku), celo bolj sladko. Glukoza in galaktoza, ki nastaneta pri razgradnji laktoze, sta namreč bolj sladka kot sama laktoza.

Z oznako "brez laktoze" je lahko označeno živilo, ki ne vsebuje več kot 0,1 g laktoze na 100 g živila.

Preveri prehranski profil

Z embalaže prepiši hranilne vrednosti izdelka in preveri, ali mu zasveti rdeča, rumena ali zelena luč. Vnesi vrednosti na 100 g ali 100 ml izdelka.

Vsebnost je primerna zdravemu prehranjevanju! Super izbira!
Vsebnost je rahlo nad mejo zdravega. Ne pretiravaj s količino!
x Vsebnost ni najboljša! Tega izdelka zaužij čim manj in ne pogosto.

 

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Preh. vlaknine

g

Maščobe

g

Na. Mašč. Kisl.

g

SLADKOR

g

SOL

g

Tabela vsebnosti

HRANA
(g na 100 g)
x
Maščobe 3 g 3 - 20 g 20 g
Nasičene mašč. kisl. 1 g 1 - 5 g 5 g
Sladkor 5 g 5 - 15 g 15 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g
Prehranske vlaknine 6 g 3 - 6 g 3 g

 

       
PIJAČA (g na 100 ml) x
Maščobe 1,5 g 1,5 - 10 g 10 g
Nasičene mašč. kisl. 0,75 g 0,75 - 2,5 g 2,5 g
Sladkor 2,5 g 2,5 - 6,3 g 6,3 g
Sol 0,3 g 0,3 - 1,5 g 1,5 g

Tabela vsebnosti

Tabela vsebnosti