Zdrava in uravnotežena prehrana v vseh življenjskih obdobjih pozitivno vpliva na ohranjanje in krepitev zdravja, še posebej na uspešnost, zadovoljstvo ter na delovno zmožnost. Vse to pa so vidiki, ki pomembno vplivajo tudi na uspešnost študentov pri študiju. Ker so študentje pogosto v stiski s časom, je avtomat priročna, a ne vedno zdrava in cenovno ugodna izbira.

V okviru projekta `Študent, veš kaj ješ´, ki ga sofinancira Ministrstvo za zdravje in ki so ga izvedli člani Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija, med vsebinami v avtomatih na slovenskih fakultetah prevladujejo pijače (njihov delež v avtomatih predstavlja 52,8 %), ki vsebujejo preveč sladkorja in so v prodaji v prevelikih porcijah, in sicer 0,5 l. Sledijo sladki prigrizki, med katerimi prevladujejo čokoladne ploščice s kremnimi nadevi (ponovno sladkor in maščoba). Porazna pa je tudi kakovost sendvičev, saj študent s povprečnim sendvičem zaužije kar 60 % še varnega vnosa maščobe in kar 80 % še varnega vnosa soli. Več o ugotovitvah pregleda najdete na http://veskajjes.si/.

Pot do zdrave družbe je tek na dolge proge
Odgovornost za zdravje ni samo odgovornost vsakega posameznika, ampak predvsem celotne družbe. Vlaganje v zdravje ne pomeni le finančnega vložka, ampak pomeni tudi ekonomsko uspešnejšo družbo, večjo kvaliteto življenja posameznikov in več zadovoljstva tam, kjer se ljudje šolajo in delajo. "Vzporednice lahko potegnemo z izbiro živil v avtomatih. Zdrava izbira ni samoumevna, a pestra in privlačna ponudba ima pri tem pomembno vlogo, saj številni ne poznajo sestave živil in pijač in se prehranjujejo po vzorcu, ki ga prinesejo od doma oz. si kupijo tisto kar jim ponudimo," izpostavljamo na ZPS, zato smo na fakultete naslovili pobudo, naj od ponudnikov zahtevajo postopno spremembo ponudbe. Na ta način želimo študente motivirati in spodbujati k zdravemu načinu življenja, s čimer bomo posredno vplivali na njihovo bolj zdravo nadaljnje življenje in prihodnje generacije.

9 fakultet je že sporočilo, da bodo ukrepali, na ZPS si želimo, da bi se na našo pobudo odzvalo še več fakultet.

Tudi Prehranske smernice 2012 – 2022 poudarjajo pomen zdrave in uravnotežene prehrane, zato je prav, da študentom omogočimo dostopnost do zdrave prehranske izbire v okolju, kjer preživijo velik del časa. Prepričani smo, da bodo študentje kupovali primernejša živila, če jih bodo imeli redno na voljo. Več o konkretnih predlogih ZPS najdete na povezavi, v okviru katerih predlagajo tudi uvedbo pitnikov, ki bi študentom omogočali neomejen dostop do vode.  

Vnesite novo živilo ali pijačo

Vnos

Prižgite semafor

Vnesite vrednosti v gramih na 100 g ali 100 ml izdelka. Ob vsaki vrednosti se ob vnosu prižge odgovarjajoča luč.

Maščobe
Sol
Sladkor
Natrij
Nasičene maščobne kisline
Prehranske vlaknine

Tabela vsebnosti

HRANA (g na 100 g) dobro srednje slabo
Maščobe do 3 3 - 20 nad 20
Nasičene mašč. kisl. do 1 1 - 5 nad 5
Sladkor do 5 5 - 15 nad 15
Sol do 0,3 0,3 - 1,5 nad 1,5
Prehranske vlaknine nad 6 3 - 6 do 3
       
PIJAČA (g na 100 ml) dobro srednje slabo
Maščobe do 1,5 1,5 - 10 nad 10
Nasičene mašč. kisl. do 0,75 0,75 - 2,5 nad 2,5
Sladkor do 2,5 2,5 - 6,3 nad 6,3
Sol do 0,3 0,3 - 1,5 nad 1,5