Zdrava in uravnotežena prehrana v vseh življenjskih obdobjih pozitivno vpliva na ohranjanje in krepitev zdravja, še posebej na uspešnost, zadovoljstvo ter na delovno zmožnost. Vse to pa so vidiki, ki pomembno vplivajo tudi na uspešnost študentov pri študiju. Ker so študentje pogosto v stiski s časom, je avtomat priročna, a ne vedno zdrava in cenovno ugodna izbira.

Zajtrk je prvi obrok v dnevu, ki ga pojemo po skoraj 11 urnem nočnem `postu´. Zato ne preseneča, da je najpomembnejši del dnevnega prehranjevanja po besedah strokovnjakov, medtem ko laiki radi pripomnijo, da prazna vreča pač ne stoji pokonci. Kljub temu pa še vedno okoli 30 % Evropejcev, pa tudi Slovencev, ne zajtrkuje. Številni popijejo le kavo ali čaj in tako brez prepotrebnega `goriva´ pričnejo dan.

Za več zdrave izbire!

Jogurti z dodatki, med katerimi so najpogostejši čokoladni bombončki in kroglice ter kosmiči, imajo le malo skupnega z navadnim jogurtom, saj vsebujejo veliko sladkorja in številne aditive. V enem lončku je lahko celo do 30 gramov sladkorja, tudi v izdelkih, namenjenih otrokom. 

Instant prašek z vitamini, iz katerega lahko pripravimo osvežilni vitaminski napitek, za marsikoga predstavlja priročen, hitro pripravljen vitaminski napitek. Na ZPS smo v okviru tržnega pregleda preverili vsebnost 9ih instant praškov z vitamini. Pa res lahko vitaminski napitek pijemo namesto vode, nesladkanega čaja in raznih pijač kar tako, za žejo?

Najbolj skrivnosten in zapleten organ v našem telesu so zagotovo možgani. Sestavljeni so iz več milijard živčnih celic, med seboj povezanih v zapleteno mrežo, v kateri nenehno poteka kemična in električna aktivnost. Posamezno živčno celico sestavljajo celično telo, živčno vlakno, imenovano akson, in več krajših vlaken, ki jim rečemo dendriti. Kljub temu, da so možgani težki le kilogram in pol, so odgovorni za številne funkcije. Med drugim omogočajo, da vidimo in čutimo, razmišljamo in govorimo ter se gibljemo. Možgani kljub svoji mogočnosti pa le niso sposobni vsega, namreč ne pijejo in ne jedo. Potrebujejo tudi spanje, predvsem kadar so pod stresom, recimo tik pred izpiti. Takrat jim le privoščite počitek.

Potrošniške organizacije si že več desetletij prizadevamo za omejitev oglaševanja živil z nezdravim prehranskim profilom, vendar pa se ob tem srečujemo z izjemnim vplivom prehranske industrije 
in s sredstvi, s katerimi razpolaga.

Tržni pregled prodajnih avtomatov s hrano in pijačo na štirih univerzah, ki smo ga izvedli skupaj z Mladinsko zvezo Brez izgovora Slovenija, je razkril, da v avtomatih prevladujejo živila in pijače z nezdravim prehranskim profilom. Ponudba bolj zdravih živil, ki si jih študentje želijo, kar je razkrila tudi naša anketa, pa je bolj izjema kot pravilo.

V sklopu projekta `Študent, veš kaj ješ?´ smo pod drobnogled vzeli 100 avtomatov s hrano in pijačo na slovenskih fakultetah.

V hranilnih tabelah navadnih jogurtov lahko preberemo, da jogurti vsebujejo od 2,1 do 4,3 g sladkorja v 100 gramih izdelka. Kot potrošniki bi lahko pomislili, da navadnim jogurtom dodajajo sladkor, zato smo za pojasnilo prosili strokovnjake iz mlekarske industrije. Pojasnili so, da navadnemu jogurtu ne dodajajo sladkorja, ampak je v njem le mlečni sladkor (laktoza), ki je v izdelku ostal po zaključenem postopku fermentacije. Količina mlečnega sladkorja je odvisna od izvedene stopnje fermentacije, torej se med jogurti lahko razlikuje.

Še vedno vse preveč ljudi meni, da je hrenovka kuhana takrat, ko `poči, kar seveda ne drži.

Vnesite novo živilo ali pijačo

Vnos

Prižgite semafor

Vnesite vrednosti v gramih na 100 g ali 100 ml izdelka. Ob vsaki vrednosti se ob vnosu prižge odgovarjajoča luč.

Maščobe
Sol
Sladkor
Natrij
Nasičene maščobne kisline
Prehranske vlaknine

Tabela vsebnosti

HRANA (g na 100 g) dobro srednje slabo
Maščobe do 3 3 - 20 nad 20
Nasičene mašč. kisl. do 1 1 - 5 nad 5
Sladkor do 5 5 - 15 nad 15
Sol do 0,3 0,3 - 1,5 nad 1,5
Prehranske vlaknine nad 6 3 - 6 do 3
       
PIJAČA (g na 100 ml) dobro srednje slabo
Maščobe do 1,5 1,5 - 10 nad 10
Nasičene mašč. kisl. do 0,75 0,75 - 2,5 nad 2,5
Sladkor do 2,5 2,5 - 6,3 nad 6,3
Sol do 0,3 0,3 - 1,5 nad 1,5